fredag 7 juli 2017

Ebba Busch Thor om 16 veckor skollov


Filip: De flesta föräldrar arbetar och har 5 veckor semester. Skolbarn är lediga 16 veckor och sommarlovet är det längsta lovet med 10 veckor. Majblommans rapport visar att 150.000 barn var ensamma minst en vecka medan föräldrarna arbetade förra sommarlovet. Vad tycker du om det?

Ebba: Jag har själv varit ett av de barn som fått sitta hemma ensam medan mina föräldrar arbetade under sommarloven och jag vet att det är många barn som har det så. Det är ingen rolig situation och vi behöver göra mycket mer för att förändra det.

Clara: Skollagen säger att kommunerna ska erbjuda fritids till och med att barnen är 13 år och att de ska vara öppna även när skolan är stängd. Det är bara 15 procent av landets kommuner som har det och det betyder att kommunerna inte tolkar skollagen till barnets bästa. Vad tänker du om det?

Ebba: Det är alldeles för dåligt och jag tänker lite så här: en kommun har ansvar för jättemånga frågor men man måste våga prioritera, dvs att vissa saker är viktigare än andra frågor och att till exempel hålla skollagen. Det måste vara en av kommunernas viktigaste uppgifter. Då tycker jag att man ska lägga mer tid på att det faktiskt är så. 

Filip: Anta att alla barn har rösträtt nästa år och du ska vinna deras förtroende. Vilken fråga skulle du då välja och hur skulle du argumentera för att vinna deras röster?

Ebba: Jag vill ta fler förslag. Det ena handlar om att det ska vara lättare för barnens föräldrar att både kunna jobba och ha tid för sin familj. Det är många jobb där det är svårt att kombinera och vill göra det lättare för föräldrar att tid för sina barn. Ett annat förslag är att det ska vara möjligt att vara tjänstledig så att till exempel om ens barn är 13 år gammalt och får en tuff situation så ska man kunna vara ledig lite mer från jobbet för att få mer tid tillsammans med barnet. 

Clara: Nu har ju inte barn rösträtt, så i vilka sammanhang skulle du kunna lyfta dessa frågor?

Ebba: Jag kommer att fortsätta att lyfta dess frågor från riksdagen där jag jobbar och jag kommer att fortsätta lyfta frågorna i intervjuer som jag ger. Sedan kommer jag att driva på våra kommunpolitiker. De måste prioritera det som är deras viktigaste uppgift och det är en trygg barndom och en skola som fungerar.