I Resumé, branschtidningen för medier och marknadskommunikation, kan man läsa att jag är en av kandidaterna till utmärkelsen Årets Lobbyist för Majblommans
arbete med att driva frågan om barns rätt till glasögon.
Vårt arbete med att folk- och
opinionsbilda om att många skolbarn tvingas avstå från glasögon då föräldrarna
inte har råd sträcker sig många år tillbaka i tiden. Vi har inte gett oss, och
nu börjar det ge utdelning. Regeringen har gett Socialstyrelsen i
uppdrag att kartlägga landstingens bidrag. Flera landsting har också på egen
hand beslutat att utöka sina bidrag att omfatta skolbarn. Stockholms landsting
har återinfört bidraget efter flera år utan något bidrag alls. Att själva
arbetet som har lett fram till dessa framsteg nu uppmärksammas av experter på
kommunikationsområdet är förstås mycket hedrande.
Budskapet rör vid många hjärtan. Och det ska det. Barn i
Sverige har rätt till hjälpmedel, men många landsting snålar när det kommer
till glasögon för skolbarn. 29 700 skolbarn i Sverige har fått vänta på
glasögon då föräldrarna inte har råd. Ungefär 10 500 av dem väntar i minst
ett år. Det är lätt att förstå hur det kan påverka både skolgång och fritid för
de här barnen.
Bland de övriga kandidaterna till Årets Lobbyist finns bland annat RFSL och HBT-rörelsen, SAAB, Sjuksköterskeupproret, Lärarnas Riksförbund och dataspelsbranschen. Vinnaren utses den 14 november.