Sidor

fredag 7 mars 2014

Majblomman har en bok ihop med Astrid, 12 år

I dagarna har 200 000 föräldrar fått ett litet häfte om Majblomman i brevlådan, utformat av en äkta tolvåring! Astrid heter tjejen som hjälpt oss att illustrera kampanjen, men vi står så klart som avsändare för reklamen. Vi är jätteförtjusta i formatet, som påminner om glädjen hos alla barn vi kommer i kontakt med. Det syns alltså att det är en påhittig ung tjej som hållit i pennan, och finurlat ihop överraskningar och knep för en lyckad insamling.
När vi intervjuar barn i våra enkäter, möts vi framför allt av entusiasm. De allra flesta tjejer och killar som säljer majblommor är jätteglada och stolta, av flera skäl. Många framhåller hur bra det känns att samla in pengarna till barn som har det kämpigt ekonomiskt. Även om man inte vet vem man hjälper, så säger många att det känns fint att hjälpa en kompis. Vi ser också att många motiveras av att kunna tjäna en egen slant. En del av de majblommepengar man samlar in går nämligen till den egna plånboken. Bland dem som säljer mest märks barn som drömmer om storslagna investeringar, som att köpa häst eller kanin. Att sälja majblommor kan vara första gången man har chansen att göra självständiga val och påverka sitt liv.
Att sälja majblommor är stärkande, också om man väljer att bara sälja lite. Insamlingen är helt frivillig, och ska inte kännas som ett tvång. Var och en ska få välja omfattning själv. Om man går i en klass där alla säljer majblommor ska man också veta att en del av den totala insamlingen hamnar i en gemensam majblommekassa som är till för alla barn.
Vi hoppas så klart att den härliga boken ska inspirera både stora och små, och är överväldigade av all respons vi fått hittills. Just nu har vi fullt upp med att ta hand om samtal och mejl, så att alla får vara med den 8 april, då årets majblommeinsamling startar med en kul premiärshow.