Ni som
följer Majblomman på Twitter vet att vi var på Skolverkets
Aktualitetskonferens i Göteborg häromdagen. Särskilt förmiddagspasset var
givande, inte minst tack vare generaldirektör Anna Ekströms kloka öppningstal.
Anna talade om betydelsen av en kompensatorisk skola, som fungerar utjämnande
och alltså ger alla barn möjligheter att göra sin egen ”livsresa”. Vilka
resurser familjen har ska inte behöva inverka på barns chanser att hitta och nå
sina mål. Anna Ekström berörde, precis som flera andra
talare, så kallade socioekonomiska faktorers betydelse för barns lärande.
Vi på
Majblomman är jätteglada över att Skolverket högst ansvariga framhåller det vi
arbetar med dagligen, nämligen otillåtna kostnader i skolan. Synd bara att det,
trots många intressanta tal, inte blev någon tydlig återkoppling till det
klockrena inledningstalet.
Skolverkets sakkunniga
Jenny Kallstenius resonerade kring samband mellan föräldrars utbildningsnivå,
årsinkomst och barnens möjligheter i skolan. Majblommans erfarenhet är, i
likhet med Jennys, att det finns en stor grupp barn i en ekonomisk utsatt
familjesituation med koppling till föräldrarnas låga utbildnings- och
inkomstnivå. Därmed inte sagt att alla familjer som kommer i kontakt med oss
har samma bakgrund.
En
inspirerande talare som vi på Majblomman vill se mer av var förvaltningschef
Kent Javett som är verksam i Vänersborgs kommun. Där har man genom mycket
fotarbete kartlagt vilka behov som finns på skolor i olika bostadsområden, och
på ett nyskapande sätt tillsatt resurser till skolan utifrån detta. Majblomman
ser fram emot att få veta mer om hur man har jobbat mot otillåtna kostnader i
Vänersborgs kommun.
Att komma
till rätta med otillåtna avgifter är en viktig förutsättning för att få till
stånd en verkligt kompensatorisk skola. På Aktualitetskonferensen sas som sagt
mycket bra, men denna fråga hamnade dessvärre i skymundan. Under den
intressanta paneldiskussion som rundade av första dagen saknade vi det konkreta
barnperspektiv som hade behövts som komplement till alla viktiga tankar kring
lärares kompetensutveckling och kvalitetssäkring.
Kunskapen om
hur barnen upplever att växa upp i en ekonomisk utsatthet är en dold kunskap.
Det beror på att varken föräldrar eller barn brukar berätta om sin situation. Att
inte våga säga som det är och ständigt ha ångest över aktiviteter som kostar resulterar
i ett dubbelt utanförskap.
Majblomman
hade som sagt önskat en något mer konkret slutdiskussion på
Aktualitetskonferensen. Tyvärr missade man att uppmärksamma problemet med
otillåtna kostnader, som ju direkt påverkar barns möjligheter att delta och utvecklas
på lika villkor. I stort var det som sagt ändå mycket spännande att få ta del
av all kunskap som finns bland sakkunniga och beslutsfattare.