I dagarna lanserar Majblomman årets studiematerial, för
sjätte året i rad. Vi ser att många lärare, i en stressig arbetsvardag, efterfrågar
stöttning i hur man ska hantera barns fattigdom i skolan. Det är därför vi, i
samarbete med lärare och pedagoger, tar fram detta material.
”Jag har glömt gympaskorna hemma.” ”Min pojke har fått
maginfluensa, han kan inte följa med på utflykten imorgon.” ”Mina föräldrar har
inte hunnit baka till klasskassan, de har jobbat så mycket”. Det är
undanflykter som många lärare kan känna igen. Barn som lever i ekonomiskt
utsatta familjer gör ofta så gott de kan för att dölja sin situation. För trots
att fattigdom är ett strukturellt problem och inte en egenskap så anses det
fult att vara fattig. Att ämnet är tabubelagt gör det också svårt att upptäcka.
Majblomman vill därför ge lärare och elever verktyg att
prata om barnfattigdom. Ju mer vi lyfter frågan och ju lättare det blir att
prata om den, desto närmare kommer vi en lösning. Idag bryter många skolor mer
eller mindre ovetandes mot skollagen när man tar ut avgifter för obligatoriska
moment. Men även de delar av undervisningen som inte är obligatoriska, där man
kan tycka att eleverna kan välja ett annat, mindre kostsamt eller till och med
gratis alternativ, skapar klyftor. Barn blir utestängda från gemenskapen med
sina kamrater. Det blir väldigt tydligt vem som har råd, och vem som inte har
det.
Det måste vara en självklarhet att skolan ska se till att
alla barn har samma möjligheter att vara med på alla aktiviteter på
studiedagar, klassresor och dylikt, utan att familjens ekonomiska situation får
spela roll. Vi vuxna är skyldiga alla barn en rättvis och bra skolgång, där de
får livsnödvändig kunskap och kan växa, känna glädje och gemenskap.
Läs gärna mer om vårt studiematerial i vårt pressmeddelande,
eller ladda ned det från majblomman.se.