Med bara några dagar kvar till premiären för Majblommans insamling lanserar riksförbundet idag årets affisch som skapats av komikern, skådespelaren och konstnären Peter Apelgren. I över hundra år har många av landets mest kända konstnärer fått det prestigefyllda uppdraget att göra en affisch för Majblomman.
Majblommans Riksförbund står bakom en unik samling affischer. Ända sedan 1907 har man utan avbrott tagit fram en affisch inför insamlingskampanjen. I över hundra år har många kända konstnärer fått uppdraget att göra en affisch för Majblomman. Några av dem är Carl Larsson 1912, Lennart Jirlow 1987 och på senare år Lena Andersson, Lasse Åberg, Caroline af Ugglas samt förra året Ernst Billgren. I år gick det prestigefyllda uppdraget att göra en affisch för Majblomman till Peter Apelgren, känd komiker, skådespelare och konstnär
- Vi är oerhört glada över att Peter Apelgren ville göra årets affisch. Han är en härlig person och hans bild kommer säkert att uppskattas av alla som ser affischen.
När Peter Apelgren fick frågan om han ville göra årets affisch svarade han: ”Gärna, vilket hedersuppdrag. Jag köper alltid en massa blommor och har även sparat dem i alla år”.
Premiär för årets försäljning av Majblomman är den 14 april. Förra årets samlade barn in cirka 50 miljoner kronor under loppet av två veckor. Målet är att årets insamling ska överstiga det beloppet. Insamlingen gör att ännu fler barn i ekonomiskt utsatta familjer kan få bidrag till glasögon, cykel, möjlighet att delta på sommarläger eller något annat som barn behöver för att kunna dela gemenskapen med sina kamrater i skolan och på fritiden. Majblomman delar även ut cirka 5 miljoner kronor till skolor i Sverige.